denimochaftershave.blogg.se

Denim ¤ Is ¤ Alive

I Dig Denim

Kategori: Barn- Denim

 
I Dig Denim- JEANSWEAR FOR YOUNG FASHIONISTAS
 
Denim och för barn melan 1- 14 år
 
Ett nytt och spännande märke med denim för Barn. Med personliga och orginella kläder gjorda för att trivas i gör det Göteborgsbaserade I Dig Denim till ett spännande tillskott med kläder för barn.
 
Vår 2013- I Dig Denim
  
Nya vårkollektionen för 2013 ser riktigt spännande ut med bland annat denim och t- shirts i sortimentet
 
 
“Jag har alltid älskat jeans.
Alltifrån karaktären i tyget till hur det kan formas och anpassas efter tycke och smak.
Denim är tidlöst, lätt att bära och praktiskt.
Med mitt varumärke vill jag ge alla barn det jag älskar.
I dig denim helt enkelt.„
 
 -Hanna Clavegård-
 
 

3sixteen

Kategori: Denim

Sköna snubbar..
 
3sixteen är ett denimmärke från New York City och har som mål att producera kläder och accessoarer av hög kvalitet. Kolla in hemsidan www.3sixteen.com.

Nerdy By Nerds

Kategori: Denim

Nerdy By Nerds Limited Edition Jeans for Funded By Me
 
 
Adrian Roos, Oscar Andersson och Peter Arneryd
 
De syr jeans i Malmö. Det blir närproducerat . Tyget kommer från Turkiet, närmare än så gick det inte att hitta den denim trion bakom Nerdy by Nerds vill ha.
  Vill man vara med att investera i NBN så kan man göra det genom Founded by Me på
www.foundedbyme.com
 
Vill du ha dina egna Nerdy By Nerds Limited Edition Jeans for Funded By Me med ett unikt löpnummer så kan du boka ett par på deras hemsida www.nerdybynerds.com
 
 
Källa/Foto: www.nerdybynerds.com

Modern tid

Kategori: Historia- Jeans

Modern tid

 
Sedan 1980-talet ha jeans varit ett fullt accepterat plagg i de allra flesta sammanhang. Det har skapats många olika stilar som följer modets växlingar och byxan är ständigt populär.

I dagens butiker ligger numera jeans från hela världen travade på hög, och inte minst de europeiska modehusen finns representerade på en svindlande prisnivå.
 
Som arbetskläder har jeansen aldrig lyckats konkurrera ut vårt svenska blåställ. Men det går att ha jeans både till vardags och också till fest.
 
Några kända jeanstillverkare idag, tillsammans med Levi's, är Acne, Crocker, Diesel, Lee, Nudie, Replay, Wrangler, Cheap Monday, Denim Wesc och G-Star.
 
Källa:jeanssonbutiken.se

1900- talet

Kategori: Historia- Jeans



1900-TAL
Den äventyrliga atmosfären som omgav guldgrävarna smittade av sig. Deras populära arbetsbyxor ”Waist Overall” som jeansen då kallades i Amerika, blev snart en vanlig syn även på sjömän och cowboyer.

Först under 1930-talet kom benämningen jeans att användas. Från då och framåt blev jeansen ett vanligt inslag i den amerikanska befolkningens fritidsgarderob. De bars helst tillsammans med en rutig flanellskjorta, av både kvinnor och män, vuxna och barn.

I början på 1940-talet härjade krig i världen. Färre jeans gjordes under Andra världskriget, men de spreds ändå i världen av amerikanska soldater. Dessa bar dem när de var lediga.

Efter kriget började Levi att sälja sina kläder utanför den amerikanska västern. Europeisk tillverkning av dessa byxor kom inte igång förrän 1948 och då enbart i herrstorlekar. Wrangler och Lee var då två uppstickare som började konkurrera med Levi`s om en del av den nya marknaden.

Under 1950-talet började så också en tillverkning av damstorlekar i Europa.

Under samma årtionde i USA, bars blåjeans av tonåringar och av unga. De bars av ungdomar som en form av mild protest mot de gamla klädkoderna. Med filmer som ”Rebel without a cause”, blev James Dean ett av de stora affischnamnen. Han hjälpte till att sprida jeansen popularitet och den ”rebellkänsla” jeansen förmedlade.

Av äldre vuxna ansågs detta som opassande och det fanns biosalonger och restauranger som inte släppte in personer som bar blåjeans.

Under detta årtionde tillverkades också de första stentvättade jeansen. Något som snabbt blev populärt världen över. Europeiska entreprenörer och importörer såg till att skapa framgång i spridningen av jeans världen över.

1960-talet blev det mer accepterat att bära blåjeans. Då hade både männens och kvinnornas jeans blixtlåsgylf fram. Tidigare hade kvinnornas blixtlås varit på sidan. Det var många universitetsstudenter som bar jeans.

Olika stilar av jeans gjordes, för att matcha 60-tals modet.

Broderade jeans, målade jeans, psykedeliska jeans m.fl. var vanliga. I många icke-västliga länder, blev jeans en symbol för "västerländsk dekadens" och var mycket svåra att få tag på.

Under 1970-talet hade jeansen blivit ett modeplagg i USA, i alla fall för informell klädsel. Eftersom föreskrifterna om världshandeln blev mer avslappnade i slutet av detta årtionde,
började jeans spridas mer och mer i världen. Arbetana i U-länderna, där jeans tillverkades, betalades väldigt lite, vilket fick till följd att jeans blev billigare. Fler människor i länderna i Sydeuropa och Sydamerika började använda jeans.

I Sverige var amerikanska märken som Levi’s och Lee de ledande på marknaden, med avbrott för ett kort uppsving på för svenska Gul & Blå.

1980-talet blev jeans äntligen ”high fashion kläder”. Då kända designers började göra sina egna stilar av jeans, med sina egna etiketter på. Försäljningen av jeans gick upp ännu mera.
 
Källa:jeanssonbutiken.se

Begynnelsen

Kategori: Historia- Jeans

Historia

 
BEGYNNELSEN – 1800-TAL
De första jeansen skapades 1872 i San Francisco av Levi Strauss tillsammans med skräddaren Jacob Davis. Jeans kallades då inte jeans, utan hade olika benämningar, några var ”waist overalls”, ”dungarees” eller ”cowboybyxor”.

Nitarna är karakteristiska för plagget. Det var Davis idé att fästa nitar i tyget. Han saknade pengar för finansiering av en patentansökan, varför Strauss hjälpte till ekonomiskt.

Patentet beviljades den 20 maj 1873.

Davis infall med nitarna visade sig vara en god idé. Jeansen, som från början syddes i brunt tyg, blev snabbt populära bland guldgrävare, cowboyer och andra arbetare som behövde slitstarka byxor. Levi Strauss & Co började sälja byxorna under namnet Levi's och har sedan dess varit världsledande.

År 1886, sydde Levi fast en läderetikett på sina jeans. Etiketten visar en bild på ett par jeans som dras mellan två hästar. Detta var ett sätt att annonsera hur starka Levi-jeans var. Det var inte ens möjligt för två hästar att slita isär dem.
 
Källa:jeanssonbutiken.se

Denim och Jeans

Kategori: Historia- Jeans

Denim och Jeans

 
 

JEANS är ursprungligen slitstarka byxor AV denimtyg.

 

1500-talet framställdes i den franska staden Nimes ett tyg som kom att kallas DENIM. Detta var/är ett tyg vars historia är tätt sammanlänkad med jeansens utveckling.

I den italienska staden Genua vävdes vid samma tid ett annat tyg som snart blev eftertraktat i Europa. Det var gjort av en blandning av bomull, linne och ull. Enligt vissa kommer namnet jeans från ”Bleu de Gênes” vilket betyder Blå från Genua om man översätter rakt av.

Hur detta italienska tyg, så småningom har kommit att ge namn åt plagget som har en särställning i vårt västerländska klädmedvetande är något historikerna inte har kunnat kartlägga helt säkert. Levi sydde en läder etikett på sina jeans. Etiketten visar en bild på ett par jeans som dras mellan två hästar. Detta var att annonsera hur starka Levi jeans var: inte ens två hästar kunde slita isär dem.

 

Källa:www.jeanssonbutiken.se

Ordlistan!!

Kategori: Ordlista- Jeans

Liten lathund...
  • Rinse wash - Lätt vattentvätt som krymper tyget och tvättar bort överflödig färg.
  • Stone wash – Jeansen tvättas tillsammans med pimpsten, som är en porös lavasten. Stenen nöter främst sömmar och kanter.
  • Super stone wash – Jeansen tvättas med pimpsten i minst 30 minuter. Mycket färg försvinner och jeansen ser använda ut.
  • Dark stone wash – Jeansen tvättas med pimpsten, men inte så länge. Effekten blir att färgen behålls och tvätteffekten blir tydligare på sömmar och kanter.
  • Tint – Jeansen färgas före tvätt med gul färg, som gör att jeansen får ett lite smutsigt utseende.
  • Sand blasting - Innan tvätt behandlas jeansen genom att riktigt fin sand sprutas över dem under hårt tryck .
  • Moustache – Före tvätt behandlas jeansen med sandpapper och som ska ge ett slitet veckat utseende i knäcveck och ljumskarna, för att få ett så kallat second hand utseende.
  • Brooken twill – Ett vävsätt som ger tyget en tydlig sick-sackeffekt på avigsidan.
  • Ring effect – Tyget vävs på ett sätt som ger ett karaktäristiskt randigt utseende.
  • Bootcut – Jeansen är något bredare nere vid skorna.
  • Tube, Stuprör - Byxor som sitter tight ända ner till fotknölarna
  • Baggy – Jeans som sitter löst och hängigt
  • Straight - Jeans med en rak passform, varken utsvängda eller intagna
  • Morotsmodell – Brallorna är större och pösiga upptill och tightare nedtill.
  • Waist – Midjebredden
  • Length - Benlängden
  • Oz – Är beteckningen för tjockleken på tyget som används Denimtygets vikt anges ofta i engelska ounze och anger kvaliteten på tyget.
Källa:jeansstore.se